To że przyszłość zakupów jest w internecie, tego tłumaczyć nikomu raczej nie trzeba, co rusz powstają nowe sklepy internetowe… chodzą też słuchy, że w e-commerce podobno są pieniądze… skoro tak to i ja zapragnąłem spróbować.
Jakiś czas temu stanąłem zatem przed decyzją wyboru platformy e-commerce dla sklepu internetowego. Na rynku dostępnych jest wiele różnych platform lub produktów box’owych, niestety wcale nie znaczy, że jest z czego wybierać.
Poniżej garść informacji, kilka porad i linków dla osób planujących założenie własnego sklepu w necie. Mam nadzieję, że komuś się przyda.
Osoba, która chce założyć sklep internetowy, ma w zasadzie do wyboru 3 opcje:
- dzierżawę oprogramowania wraz z hostingiem (model SaaS),
- zakup oprogramowania i własny hosting,
- stworzenie dedykowanego oprogramowania sklepowego.
Dzierżawa oprogramowania wraz z hostingiem (model SaaS)
Dzierżawa oprogramowania wraz z hostingiem jest najprostszą drogą do założenia własnego sklepu w internecie, na IAI-Shop można to mieć już za 79 zł miesięcznie a na istore.pl za 19,90 zł + procent od obrotu.
Największym plusem dzierżawy jest pozbycie się odpowiedzialności za funkcjonowanie i działanie zarówno oprogramowania jak i hostingu, w zamian za miesięczny abonament dostajemy gotowy sklep z wdrożonymi wieloma funkcjonalnościami oraz zapewnienie, że ktoś będzie czuwać nad jego działaniem.
W tym wypadku nie dostaniemy dostępu do plików sklepu, nie będziemy mogli modyfikować mechanizmów sklepu a jedynie w mniejszym lub większym stopniu wpłynąć na wygląd grafiki Zmiana układu elementów może okazać się dużym problemem, gdyż każdy z gotowych systemów narzuca swoją konwencję. Niestety nie będziemy mogli sami ani rozbudowywać sklepu o nowe mechanizmy, ani optymalizować go pod swoim kątem, jesteśmy zdani na to, co zdecyduje się wdrożyć forma oferująca platformę.
Opcja ta dobra jest dla osób dysponujących niewielkim budżetem startowym, niewielką wiedzą programistyczną-techniczną oraz dla tych, którzy chcą po prostu niewielkim kosztem wypróbować internetowy kanał sprzedaży.
Platformy oferujące dzierżawę wraz z hostingiem to wcześniej wspomniane: IAI-Shop, iStore oraz RedCart, InteliShop, Sote.
Zakup oprogramowania i własny hosting
Jeżeli chcemy posiadać większą kontrolę na swoim sklepem i nie boimy się słów PHP/HTML/CSS (lub mamy w zespole informatyka), to możemy wybrać opcję zakupu oprogramowania i instalację na własnym serwerze.
Jest to opcja dużo kosztowniejsza od dzierżawy, gdyż jednorazowo trzeba będzie wydać 1-2,5 tys. na oprogramowanie + 100-300 zł na serwer. W zamian dostajemy paczkę z plikami sklepu, niektóre firmy w cenie oferują instalację na serwerze klienta (np. cStore.pl) oraz zwykle kilkumiesięczny darmowy support. Oprogramowanie zawiera jeden lub kilka domyślnych wyglądów graficznych, możemy używać domyślnego lub wdrożyć dedykowany motyw graficzny.
Każdy taki system posiada zestaw szablonów, które mogą być edytowane nawet przez osoby średnio znające HTML. Teoretycznie podstawowe zmiany w wyglądzie sklepu nie powinny sprawić dużych problemów, w praktyce jednak bywa różnie… trzeba wgryźć się w logikę szablonów, niektóre oprogramowania są napisane dość topornie i nie wszystko uda się zrealizować w szablonach.
Dzięki temu, że posiadamy dostęp do plików oprogramowania sklepu internetowego, możemy ingerować w wewnętrzne mechanizmy sklepowe i po części dostosowywać je do swoich potrzeb, aczkolwiek bywa to problematyczne, gdyż oprogramowania sklepowe to kombajny zawierające miliony opcji i często najmniejsze modyfikacje są dosyć skomplikowane. Dodatkowo trzeba się liczyć z tym, że grzebiąc w kodzie możemy stracić gwarancję producenta na niezawodność oprogramowania.
Oprogramowanie sklepowe zakupić można w cStore, Sote, i-Sklep, Shoper.
Przed zakupem warto wypróbować darmowe PrestaShop, Magento,Gekosale,
Stworzenie dedykowanego oprogramowania sklepowego
W przypadku gdy posiadamy solidny budżet, możemy rozważyć stworzenie oprogramowania szytego na miarę, dzięki temu otrzymamy produkt idealnie pasujący do naszych potrzeb, zawierający te funkcjonalności, które są tylko nam potrzebne i idealnie zoptymalizowany pod kątem naszej branży.
Stworzenie od podstaw oprogramowania sklepowego wiąże się z dużo większymi zarówno kosztami finansowymi jak i dłuższym czasem realizacji. Trudno generalizować i szacować średni czas i koszt, gdyż wszystko zależy od specyfiki sklepu, jednak absolutne minimum, jakie trzeba liczyć, to 2-3 miesiące pracy i 10 tys netto (obejmuje to cały proces makiet, grafiki, cięcia, wdrażania i testowania). Oczywiście z pewnością na allegro lub zlecenia.przez.net można znaleźć oferty dużo tańsze, jednak warto sobie zadać pytanie: „Czy stać mnie na zakup fuszerki?”.
Tworząc dedykowane oprogramowanie dla sklepu internetowego nie trzeba pisać go od samego zera, mając wiedzę (lub człowieka) developerską można spróbować dostosować do własnych potrzeb któreś z darmowych oprogramowań wymienionych wyżej. Jeżeli planujemy duże zmiany, to jestem przekonany, że pójdzie o wiele łatwiej niż z dostosowaniem któregoś z płatnych rozwiązań.
Posiadanie własnego oprogramowania sklepowego to z jednej strony spory wydatek na początku biznesu internetowego i dodatkowa odpowiedzialność za stworzony soft, z drugiej strony wydatek ten może się bardzo szybko zwrócić, gdyż dostaniemy narzędzie idealnie pasujące do naszych potrzeb. Poza tym zawsze posiadamy oprogramowanie, które same w sobie również stanowi wartość.
Opcję tworzenia dedykowanego oprogramowania sklepowego polecam firmom posiadającym w miarę solidny budżet pewnym tego, co chcą osiągnąć.
W sieci można znaleźć wiele firm, które oferuję sklepy internetowe szyte na miarę, jako że sam niedawno stworzyłem takie oprogramowanie sklepowe, nie mogę nie polecić i swojej firmy. Chętnych zapraszam do kontaktu.
Mam już sklep w internecie. Co teraz?
To dopiero początek! Wbrew pozorom stworzenie sklepu w necie nie jest trudne, wystarczy kilkadziesiąt złotych miesięcznie na dzierżawę, kilka tysięcy na zakup oprogramowania lub kilkanaście na postawienie dedykowanego sklepu… schody zaczynają się dopiero później… bo jak sprawić, żeby ktokolwiek wchodził na mój sklep? A dlaczego nikt nie kupuje?
No właśnie… i wtedy zaczyna się zabawa w dodatkową optymalizację, promowanie sklepu poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarkach, kampanie adWords, porównywarki, obecność w mediach społecznościowych, prowadzenie fanpage na Facebook’u etc…
Niestety prowadzenie sklepu w internecie to ciągła walka z konkurencją, na początku startujemy od zera, trzeba nadgonić wiele dystansu a następnie wytrwale brnąć do przodu. Możemy tym wszystkim zajmować się sami lub wynająć jedną z wielu firm, która lepiej lub gorzej ;-) zajmie się tym za nas.
Mój sklep
Na koniec czas pochwalić się swoim sklepem ŁazienkiPRO. Istniejemy od niecałego miesiąca, oferujemy wszelakie akcesoria do łazienek, czyli płytki łazienkowe, wanny, kabiny prysznicowe, całą ceramikę, baterie łazienkowe, meble oraz artykuły wykończeniowe. Swoim klientom oferujemy kompleksowe usługi, gdyż oprócz sprzedaży produktów zajmujemy się projektowaniem łazienek, a na terenie Wrocławia również usługami remontowo-montażowymi. Zapraszam.
„Niestety nie będziemy mogli sami ani rozbudowywać sklepu o nowe mechanizmy, ani optymalizować go pod swoim kontem” – w tym kontekście piszemy „kątem”.
Magento a nie magneto :)
Spotkał się ktoś ze skryptem dzierżawionym, ale w którym jednak można manipulować strukturą kodu HTML?
Osobiście jestem zwolennikiem oprogramowania box’wego które w dłuższym czasie zazwyczaj jest tańsze … ale wybór oprogramowania jest uzależniony od charakteru prowadzonej działalności, wymagań/oczekiwań co do oprogramowania no i możliwości finansowych.