Tego, że w dzisiejszych czasach obecność Twojego serwisu lub marki na Facebook’u jest niezbędna, tłumaczyć chyba nie trzeba. Jeżeli Cię tam nie ma – tracisz, gdyż Twoja konkurencja już tam jest i czerpie z tego profity.
Okej, zatem mając serwis internetowy (aka marka/firma) i konto na fejsie, jak mogę czerpać tego korzyści?
1. Fanpage/likepage
Fanpage/Likepage to podstawowe, centralne miejsce Twojej egzystencji i promocji na FB. Fanpage skupia społeczność, która lubi lub w jakiś sposób identyfikuje się z Twoją marką. Jest to zatem idealne miejsce do promowania marki, jej produktów oraz do wygodnej dwustronnej komunikacji z jej odbiorcami.
Samo zagadnienie skutecznego prowadzenia fanpage’a jest bardzo rozległe i zasługuje ma osobny artykuł, tutaj jedynie króciutko wspomnę o kilku najważniejszych zasadach:
- Obsługa social media nie jest standardowym etatem trwającym ustalone 4 czy 8h dziennie. Decydując się na wyjście do internautów musisz być świadomy, że internet nigdy nie zasypia i obcowanie ze społecznością będzie się odbywać zarówno w weekend, wieczorem jak i w nocy. Musisz zapewnić stałą obsługę fanpage, tak abyś był w stanie reagować na różne zaistniałe sytuacje.
- Prowadząc fanpage powinieneś skupiać się na tym, co interesuje społeczność skupioną wokół niego. To, że sprzedajesz np. buty, nie oznacza, że społeczność zainteresowana jest produkcją tych butów lub różnymi detalami branżowymi lub firmowymi. Fanpage nie może być nudny, musisz stale animować i angażować swoją społeczność i tym samym zdobywać coraz większą liczbę like’ów i komentarzy.
- Wygląd fanpage powinien być zaprojektowany z głową, ładny ekspresyjny podłużny logotyp, dedykowana zakładka startowa i jasny call to action (polub mnie). przykład
2. Znaczniki stron
Użytkownicy FB często dzielą się informacjami znalezionymi w necie wklejając link do znalezionej strony na swój wall. W takim wypadku FB automatycznie próbuje zaciągać z Twojej strony tytuł, opis, oraz zdjęcie.
Jak to bywa w automatach, nie zawsze zaciągane są takie dane, które chciałbyś zaprezentować społeczności FB. Z pomocą przychodzą znaczniki stron, które umożliwiają samodzielne ustawienie danych, które będą prezentowane na Facebook’u. Szczegóły w specyfikacji Open Graph.
Przykład podstawowych znaczników wzięty z serwisu LubimyCzytać.pl:
<meta property="og:title" content="Mariola, moje krople..." /> <meta property="og:url" content="http://lubimyczytac.pl/ksiazka/79779/mariola-moje-krople" /> <meta property="og:site_name" content="LubimyCzytać.pl" /> <meta property="og:description" content="„Mariola, moje krople...!” – wykrzykuje raz po raz do swej sekretarki niejaki Zbytek, dyrektor prowincjonalnego teatru gdzieś na Dolnym Śląsku, który marzy o spokojnej emeryturze, gdy tymczasem nagle..." /> <meta property="og:image" content="http://lc-upload.s3-external-3.amazonaws.com/books/79000/79779/155x220.jpg" />
Oprócz podstawowych znaczników FB obsługuje również zaawansowane typy obiektów, dzięki którym strona Twojego serwisu może być uznana za opis np. filmu, piosenki lub książki. Dzięki dostarczeniu FB takich informacji zyskujemy dodatkową promocję, gdyż użytkownik FB może dodać taki element do swojego profilu. Profile użytkowników przeglądają inni użytkownicy, im więcej linków z FB do Twojego serwisu tym lepiej, gdyż sumarycznie uzyskasz większy ruch.
Wykaz aktualnie obsługiwanych typów obiektów znajduje się w dokumentacji.
Przykład obiektu książka:
<meta property="og:type" content="book" />
Aby ułatwić developerom pracę ze znacznikami, FB stworzył narzędzie do testowania URL Linter.
3. Pluginy FB
Musisz pamiętać, że aby promocja Twojej marki na FB była skuteczna, nie może być jednostronna. Nie wystarczy, że z poziomu FB będziesz promować swój serwis, również z poziomu serwisu musisz promować swój Fanpage, tak aby zebrać jak największą liczbę zaangażowanych fanów.
Im większą liczbę zaangażowanych fanów zbierzesz na Fanpage, tym większą liczbę reakcji otrzymasz za swoje wpisy a im więcej będzie reakcji, tym większa będzie liczba użytkowników Facebooka, do których dotrze Twoja wiadomość i dowie się o istnieniu Twojej marki.
FB oferuje kilka konfigurowalnych pluginów, które możesz wkomponować w swój serwis. Dzięki Fanbox/likebox możesz promować swój Fanpage. Like button umożliwia polubienie lub rekomendacje Twojej strony lub elementu Twojej strony innym użytkownikom FB, dzięki niemu promujesz swoje treści.
4. Aplikacje i API
Facebook posiada bardzo rozbudowane API, które dzięki dostępnym SDK możesz w prosty sposób wdrożyć do swojego serwisu. API umożliwia m.in. wysyłanie statusów z konta użytkownika FB, dostęp do jego akcji, danych, znajomych.
Przykład automatycznego statusu wysłanego z poziomu serwisu Filmaster.pl.
Na podstawie API możesz budować aplikacje wewnątrz samego Facebooka. Aplikacje takie mogą promować zarówno Twój fanpage jak i markę, jednocześnie dając użytkownikom FB albo jakąś wartość dodaną albo trochę „fanu”.
Przykład aplikacji „Gwiazdka 2010” serwisu Empik.com.
5. Statystki i monitoring
Abyś mógł weryfikować skuteczność swoich akcji (aplikacje, strony, konkursy) na FB, niezbędne są narzędzia monitorujące oraz dostęp do statystyk podobnych do Google Analytics. Niestety sam FB dostarcza jedynie lakoniczne statystyki a możliwość podpięcia Google Analytics w większości przypadków jest niemożliwa.
Na szczęście zaczynają powstawać dedykowane serwisy pozwalające na zaawansowany monitoring FB np. Kontagent pozwala monitorować aplikacje, SocialBakers i FanGager strony.
Próbkę możliwości analitycznych możesz zobaczyć na mojej pokazowej stronie. Zaloguj się loginem z FB, wybierz fanpage, po kliku odświeżeniach zobaczysz statystyki wpisów swojej strony oraz kilka wykresów analizujących te dane:
- dzienny współczynnik zaangażowania fanów,
- odzew fanów w zależności od typu postu (tekst, zdjęcie, film link),
- odzew fanów w zależności od godziny postu,
- odzew fanów w zależności od dnia postu.
Ta analiza danych nie jest do końca miarodajna z uwagi na niewielką próbę danych. FB pozwala wyciągać jedynie 100 ostatnich postów, więc statystyki mogą być zafałszowane pewnymi „jednorazowymi wyskokami”. Przedstawione wykresy uważam bardziej za pokaz możliwości analitycznych niż za samą analizę.
Aby móc przeprowadzić miarodajną analizę, fanpage należy monitorować przez kilka miesięcy i dopiero wtedy wyciągać wnioski. Prawdopodobnie niedługo będę uczestniczył w podobnym projekcie, jeżeli byłbyś zainteresowany płatną usługą monitoringu fanpage, napisz, dam znać, gdy usługa będzie dostępna.
@Adiasz: Dzięki za proste i jasne zestawienie informacji na temat możliwości przeprowadzania działań promocyjnych na fb oraz ich późniejszego monitorowania. Poszukujący informacji głębszych, zapewne trafia na inne blogi. Warto tez wspomnieć iż bodajże od 27 lipca, aplikacje nie mogą „pisać po wallu” – API Facebooka ucięło jedną z gałęzi wirusowego nierozprzestrzeniania się informacji z aplikacji.
ale to jest swoją drogą smieszne, bo jest to strasznie proste rozwiazanie, ktore mozna zastosowac na wlasna reke, natomiast firmy zlecaja taka robote podwykonawcom placac kupe kasy… nie ma sensu chyba jesli mozna to zrobic samemy po kosztach :)